Tuesday, February 15, 2011

Keluaaaaaaar Baris!

Pasca PRU 2008 ada beberapa perkara yang menarik mengenai KELUAR.

Ada ADUN/AP yang keluar daripada parti yang mendokong kerana kononnya tidak sehaluan lagi. Kesan terbesar tindakan seumpama ini boleh dilihat di negeri Perak. Kes di Perak menjadi seperti pada hari ini sebab ada peranan unsur-unsur yang lain juga.

Ada juga ahli dan blogger yang menarik diri dari parti yang disokong selama ini. Contoh terkini ialah Mat Saman Kati dan Cucu Mat Kilau. Kedua-duanya ada alasan mereka sendiri.

Sebelum ini contoh keluar yang agak signifikan ialah keluarnya Zaid Ibrahim daripada parti PKR. Barangkali dia mencari idealisme dengan mengambilalih kepimpinan AKIM dan rebrand parti itu menjadi KITA. Ada 2 perkara yang masih lekat dalam fikiran aku sehingga ke hari ini ialah:

Pertama: Mengenai idealisme. Ini aku dengar sendiri semasa Zaid ditemuramah oleh DJ radio Business & Music tidak lama dulu.

Kedua: Mengenai Malaysia adalah sekular dan patut kekal begitu. Maksud beliau ialah keputusan dibuat oleh ahli dewan yang dipilih. Ini melalui pembacaan aku dan mungkin silap kerana tidak mendengar melalui mulut beliau sendiri sebagaimana yang pertama di atas.

-----

Salah satu cara yang mudah untuk aku makan malam ialah singgah ke gerai mamat Kelantan yang jual nasi ambeng. Nasi ambeng adalah tradisi orang keturunan Jawa. Sekarang, orang keturunan Jawa pun membeli di gerai beliau ini.

Aku lihat dia ini boleh digurau-gurau dan bergurau.

Cuma, dilihat semacam ada kalung terlilit di leher beliau. Tangkal, macam tangkal budak menangis? Entah, tak nak buat apa-apa andaian.

Aku selalu katakan yang dia ini penyokong parti yang memerintah tetapi melaksanakan polisi yang selalu mendahulukan rakyat untuk mengeluarkan duit poket.

Gurau dia, "aku parti GERAKAN."

Aku diam dulu.

Selapas itu, sambungnya, " Tak gerak, tak makan."

-----

Pada 4 Januari yang lepas, aku lihat mamat Kelantan ini menghantar anak tunggalnya untuk mula bersekolah di Pasti berhampiran.

No comments:

NOTIS: SAYA HANYA bertanggungjawab ke atas posting sendiri dan tidak akan bertanggungjawab ke atas reaksi/kerugian yang timbul akibat menggunakan apa-apa posting saya di sini.

Info Sana-Sini: Baca, Fikir & Ambillah Kebaikannya