Sunday, October 31, 2010

Ini penghinaan?

Di salah satu lapangan terbang di Malaysia. Ini terjadi baru-baru ini sahaja.

Aku menunggu orang, dia pula menunggu tindakan selanjutnya pihak syarikat penerbangan yang dilanggannya.

-----

Dia meletakkan dua barang. Masing-masing di kanan dan kiri tangannya.

Satu kotak tanpa berbalut berisi komputer model vaio.

Satu beg, kelihatannya, berbalut dengan stretch film, dikatakan berisi dengan 2 kamera digital dan aksesori komputer.

-----

Aku biasa berbahasa ayam.

Dia biasa berbahasa angsaa.

Maka kami berkomunikasi guna bahasa itik.

Bahasa itiknya bagus.

Bahasa itik aku ala kadar sahaja.

-----

"Itu apa?" Sambil aku menunjuk kepada kotak komputer vaio.

"Komputer."

"Boleh beli di negara kamu, bukan?"

"Ya! Tetapi lebih mahal kira-kira RM1,000.00."

Bermula daripada titik ini, kami rancak berbual. Berbual apa sahaja melibatkan ekonomi, nasionalisme, patriotisme, politik, TV di rumah bagaimana, kisah polis dan banyak perkara lagi.

-----

Kisah polis.

Ada 2 kisah ini yang inti ceritanya masih lekat di dalam fikiran aku sehingga kini.

Cerita 1:

Mulanya dia tanya aku soal dakwah di Malaysia ini. Aku kata OK. Sudah aku katakan bahawa bahasa itik aku ala kadar sahaja. Jawaban OK itu ternyata memadai, kot?

Aku kata pada dia, di Malaysia ini, mahu cari benda baik memang ada. Mahu cari benda jahat juga ada. Contohnya, pelacuran yang tidak menjadi aktiviti dihalalkan di sisi perundangan sebagimana pertaruhan, rokok dan air memabukkan yang dicukai dan cukai itu diistilahkan sebagai `sin tax'?

Dia kata dia biasa ke negara-negara timur tengah. Di salah satu negara yang kaya dengan kurnia emas hitam itu, ada seorang pegawai polis yang mempunyai anggota bawahannya. Rupanya di negara itu juga ada gejala pelacuran.

Bersungguh-sungguh dia ini bercerita.

Dalam pada itu, aku mencelah, "ini fiksyen atau real?"

"Bukan fiskysen."

Dia menyambung cerita semula.

Satu hari pegawai polis ini menghantar anggota bawahannya untuk serbu ke satu sarang pelacuran.

Bos sudah suruh, anggota pun pergilah. Sampai ke tempat pelacuran itu, ditemuinya seorang penawar khidmat yang begitu cantik pada pengamatannya.

Hasil rundingan, tindakan ke atas penawar khidmat yang cantik itu tidak diambil. Maka nafsu menjadi raja. Iman dan akal belakang kira.

Selesai `urusan', anggota itu balik ke pejabat dan beri laporan kepada pegawainya, "saya jumpa yang begitu cantik."

Selesai laporan, pegawai pun pergi ke tempat itu bersama. Kerana penawar khidmat yang begitu cantik.

Apa pegawai itu patut buat apabila penawar khidmat itu sepatutnya sedang berada di rumah beliau kerana itu adalah tempat terbaik untuk seorang perempuan bersuami?

Apa yang pegawai itu patut buat apabila anggotanya sudah tumpang merasa hidangan yang dibawa istimewa dari rumahnya?

Ini pastinya tidak ada kena-mengena dengan istilah KuWait.

Sila baca istilah KuWait dalam pecahan sukukatanya. Dan jangan cuba terjemahkannya. Bacalah begitu dan buat analisa seterusnya. Ini adalah manusia dan kemanusiaanya. Cuma barangkali dilupakan sebentar di situ tuhan dan ketuhanannya.

Cerita 2:

Dia kata polis di Malaysia lebih teruk berbanding dengan polis di negaranya. Kerja minta duit.

Ini bukan satu penghinaankah? Mendengar seorang warga luar seagama aku berkata begitu.

Aku balas, "bila tidak pakai baju sepadan badan sendiri, yang tidak padan itu perlu digali di tempat lain."

Barangkali, ini bahana nila setitik tertitik ke dalam susu sebelanga.

Malas nak cakap lebih-lebih hal ini, bimbang ada pihak yang kata bercerita hal dalam negara kepada warga luar.

Apa-apapun, benda buruk tetap buruk. Persepsi tetap persepsi.

-----

Haq kata, "please come to my country. I personally invite you to visit my country."

Errr.

No comments:

NOTIS: SAYA HANYA bertanggungjawab ke atas posting sendiri dan tidak akan bertanggungjawab ke atas reaksi/kerugian yang timbul akibat menggunakan apa-apa posting saya di sini.

Info Sana-Sini: Baca, Fikir & Ambillah Kebaikannya