Tuesday, June 15, 2010

Macam-macam bentuk judi!

Bentuk judi untuk kanak-kanak sezaman aku, barangkali, main tikam-tikam. Bayar, cabut kertas, lihat dapat hasil apa. Hasil ikut musim. Musim raya, hasilnya mercun dan bunga api. Sungguhpun bersekolah agama, daya tarikan mercun cukup memikat sehingga tak dapat menilai itu adalah JUDI.

----------

Kini, judi bukanlah satu perkara yang disorok-sorok. Sudah dibuat tanpa malu-malu. Yang terbaru dan heboh di sana dan sini adalah judi sukan. Tentunya dikaitkan dengan pesta piala dunia FIFA. Bola, bro. Mamat dan minah tahap kaki bangku pun harus minat bola. Saja tumpang seronok, kot.

----------

Baru-baru ini, hari Ahad, aku dan Muhammad ke sebuah pasaraya berhampiran.

Aku pakai kopiah dan kain pelikat.

Muhammad minum air jagung guna straw.

Si sebelah pasaraya, Fun Fair sedang rancak. Dikatakan, masuk adalah percuma. Itu sahaja. Maksud seterusnya ialah kalau hendak apa-apa permainan kena bayarlah.

----------

Hendak lihat macam-macam bentuk permainan dan kebanyakannya adalah judi?

Pergilah ke mana-mana Fun Fair.

Namanya pun FUN.

Bolehlah disimpulkan, orang yang berjudi itu sebenarnya sedang mencari keseronokan.

Keseronokan itu barangkali boleh disama-ertikan dengan keriangan.

Pernah dengar Kota Keriangan?

Embohhh!

No comments:

NOTIS: SAYA HANYA bertanggungjawab ke atas posting sendiri dan tidak akan bertanggungjawab ke atas reaksi/kerugian yang timbul akibat menggunakan apa-apa posting saya di sini.

Info Sana-Sini: Baca, Fikir & Ambillah Kebaikannya